
Як дніпровське ІТ допомагає біженцям, навчає новачків та готується до перемоги України
Олена Корсун, директорка дніпровського центру розробки SoftServe
1. Триває вже п’ятий місяць повномасштабної війни. Скільки співробітників SoftServe виїхали та навпаки переїхали до Дніпра? Як працюють фахівці у вашому місті зараз?
- З перших годин повномасштабного вторгнення дніпровський офіс SoftServe став хабом допомоги для сусідніх областей, де тривають бойові дії. Ми допомагали з евакуацією фахівців з Херсону, Харкова, Запоріжжя, а також з Дніпра, оскільки не розуміли, наскільки безпечно буде тут залишатися.
Локальна команда з екстрених випадків (emergency response team) працювала в режимі 24/7, перетворившись на логістичний центр. Основними фокусами були — збір гуманітарної допомоги та організація процесу релокації співробітників.
В офісі Дніпра було облаштовано тимчасовий прихисток. Багато фахівців зупинялися в офісі на декілька днів та вирушали далі на захід України. Загалом, у Дніпрі ми прийняли понад 470 колег з родинами з Харкова та відправили у більш безпечні регіони близько 600 людей з Харкова та Дніпра.
Зараз ситуація більш стабільна — майже всі наші співробітники релокувалися з небезпечних міст.
Якщо говорити про Дніпро, я бачу тенденцію до повернення людей додому. Сьогодні кількість співробітників в Дніпрі сягає понад 800 людей, для порівняння — в найкритичніші моменти нас було 600, що є лише половиною довоєнної норми.
Близько 30 наших колег залишаються в Запоріжжі, але в разі загострення ситуації ми готові швидко евакуювати їх, адже вже маємо перевірений план дій.
Ми адаптувалися до нових умов та продовжуємо ефективно працювати далі. На щастя, навіть в найважчі часи фахівці підстраховували один одного. В офісах були скасовані ковідні обмеження — відкрилися зали для переговорів та кімнати відпочинку, щоб співробітники мали зручний простір для роботи. Особливо це важливо для людей, які покинули свій дім. За статистикою, щодня в офіс приходять близько 50 колег.
2. Як змінилось дніпровське ІТ-ком’юніті за цей час? Які найбільш відчутні зміни відбулися в дніпровському центрі розробки SoftServe?
— Найбільша зміна в Дніпрі — це люди. Багато хто виїхав з міста, хтось навпаки приїхав. Наприклад, в нашому центрі розробки значно побільшало колег з Харкова. Харківський центр розробки до війни об’єднував понад 1000 людей, які були вимушені залишити місто та шукати новий дім по всій території Україні та навіть за її межами.
Нашим завданням було прийняти релокованих колег у Дніпрі та допомогти їм облаштуватися.
Ми робили це за допомогою різних ініціатив. На рівні всієї України було запроваджену гарячу лінію психологічної підтримки. Вона діє досі й допомагає колегам у кризових ситуаціях. Також, у перші дні війни почала працювати окрема пошта для запитів колег щодо релокації, фінансової підтримки тощо.
Якщо говорити про локальні ініціативи — ми робимо екскурсії містом, щоб дати можливість колегам зустрітися, познайомитися та провести час разом, а також показати фахівцям з інших регіонів цікаві історичні місця в Дніпрі. Наразі вже відбулися 2 такі зустрічі і ми плануємо організовувати ще.
Також, ми проводимо кулінарні онлайн майстер-класи, які дають можливість колегам долучитися до активностей та хоча б на певний час повернутися до минулого життя.
3. Дніпровський офіс компанії SoftServe став хабом допомоги для людей з сусідніх областей, де зараз йдуть активні бойові дії. Як саме допомагаєте? Чи залишилися в компанії люди на окупованих територіях?
- Найперше, що ми могли зробити для сусідніх регіонів, — допомогти з релокацією колег та їх сімей, а також збирати та відправляти гуманітарну допомогу. Саме так ми робили у Харкові.
У Дніпрі вантажили автобус їжею, водою, речами першої потреби, а в Харкові його розвантажували та забирали колег з їхніми родинами. У такому режимі автобуси їздили приблизно до кінця березня. На сьогодні майже всі наші співробітники виїхали з небезпечних регіонів.
Відправка гуманітарної допомоги в Харків
Проте важливо підтримувати Україну на постійній основі. На початку березня компанія заплатила 24 млн грн податків завчасно, щоб сприяти економічному відновленню, а також виділила 12 млн на благодійність. Весь цей час ми продовжуємо збирати кошти, а наші фахівці регулярно самоорганізовуються та оголошують збори на техніку, медичне оснащення та авто для ЗСУ. Корпоративний благодійний фонд “Відкриті очі” передає військову та гуманітарну допомогу у гарячі точки.
Крім цього, 8 липня компанія на честь свого 29-річчя виділила 1 000 000 $, аби закупити 29 сучасних автомобілів швидкої допомоги. Зараз триває додатковий благодійний збір серед співробітників, аби закупити ще більше швидких, необхідне обладнання та медикаменти.
4. Що вважаєте найбільшою складністю для ІТ-сфери зараз? Як плануєте виживати під час війни?
— Війна — це про життя в умовах постійних змін. Українці зараз мають як план покупок на завтра, так і план евакуації з міста. Так само і в бізнесі ми маємо план на випадок загострення, як це було перед початком вторгнення. Така практика допомагає швидше реагувати на події та зменшити ризики. Проте, якою ідеальною не була б підготовка, неможливо захистити себе на всі 100% під час війни. Тому важлива й гнучкість у прийнятті рішень та вміння працювати у короткому горизонті планування. Для нашої компанії це вже була звична практика, яку ми впровадили за час ковіду, і зараз вона тільки закріпилась.
Компанія — це перш за все люди. Ми підтримуємо один одного та вчимося жити далі в умовах війни. Так, зараз наша стратегія — триматися разом та робити все, що в наших силах для підтримки України.
5. Що саме ви робите для дніпровського ІТ-ком’юніті? Чи продовжуєте наймати фахівців?
- Для всієї української економіки важливо, щоб компанії продовжували працювати, виплачували зарплати та сплачували податки. Абсолютна більшість залишилась з нами, як із компанією-партнером, і виявила неабияку лояльність. Звісно, є ряд клієнтів, які вимагали виведення бізнесу за межі України через власні корпоративні політики чи з міркувань кібербезпеки. Частина вимагала диверсифікації ресурсів, як керування ризиками. Але більшість залишились лояльними і підтримали нашу компанію, працівників і Україну загалом, залишивши робочі місця тут.
Наразі більшість наших вакансій в Україні закриваються внутрішньо — з резерву, тобто спочатку ми шукаємо фахівців серед наших колег, які тимчасово не мають проєкту. Утім відкриті вакансії на ринку в нас також є, і їхня кількість поступово зростає.
Поки найм відновлюється, паралельно ми працюємо над технічною експертизою дніпровських фахівців, адже після перемоги нас чекає велике поле для роботи. Самі фахівці також звертаються до нас з запитом на додаткове навчання, тому регулярно проводимо вебінари та курси, але хочемо розширитися та допомагати зростати фахівцям і за межами компанії. Так, ми вирішили влаштувати серію безпечних заходів в укриттях — SoftServe Underground. Цей формат покликаний допомогти адаптуватися в місцевих ІТ-ком’юніті фахівцям з інших регіонів, підвищити їхню експертизу у технічних темах, а також познайомитися один з одним наживо. Серія заходів розпочинається з Дніпра та відбудеться вже 19-го липня.
6. ІТ стала єдиною сферою, яка показала зростання за ці півроку, тому багато людей вирішили перекваліфікуватися та почати кар’єру в ІТ. Чи допомагаєте ви новачкам?
- Ще до війни, українській ІТ-сфері бракувало спеціалістів, попри те, що кількість фахівців зростала та перевищила цифру у 200 тисяч. Відповідно, допомогти початківцям та охочим змінити фах (світчерам) вивчитися та отримати спеціальність в ІТ — це не просто потреба, а необхідність ринку. При цьому навчання — це довгострокова перспектива, яку не можна зупиняти, адже нам потрібні будуть найкращі таланти для відбудови України. Вся ця підготовча робота допоможе нам після нашої перемоги мати змогу швидко набрати звичну нам швидкість.
Ми відновили навчання у SoftServe IT Academy, де зараз безкоштовно доступно 20 курсів з програмування, бізнес-аналізу, проджект-менеджменту та інші. На платній основі наразі є 35 поглиблених курсів, але на кожному з них є можливість податися на стипендію та вчитися безкоштовно — наразі це 20% від усіх місць на курсі. Це допоможе опанувати нову професію людям, які опинились в критичних ситуаціях та не можуть дозволити собі додаткові витрати.
Крім того, запустили першу програму дуальної освіти у Дніпрі разом з Дніпровською політехнікою. Цього місяця ми фіналізували оновлену спеціальність «Інженерія програмного забезпечення», на яку зможуть вступити 80 абітурієнтів. В межах цієї спеціальності студенти ознайомлюються з особливостями ІТ середовища на практиці. Студенти матимуть можливість працювати з досвідченими менторами SoftServe, відвідувати поглиблені технічні курси та мотиваційні лекції. Вже з третього курсу навчання студенти зможуть працювати в компанії над справжніми проєктами. Так, ще в університеті вони пройдуть посилену теоретичну підготовку і матимуть можливість одразу використовувати на практиці отримані теоретичні знання.
7. Якою ви бачите ІТ сферу в кінці 2022? Які плани на розвиток у Дніпрі?
- В української ІТ-індустрії є всі шанси швидко відродитися та повернути собі довоєнні темпи росту, як тільки ситуація в країні стабілізується. Наразі вже є дані, що ІТ сфера стала єдиною, яка продовжує зростати в умовах війни. Нам важливо й надалі відновлювати українську економіку, попри обмеження та складнощі.
Наш фокус зараз — продовжувати готувати таланти, аби не допустити брак кадрів на ринку, тоді коли він відновиться. Це стратегічна ціль, саме тому ми активізували наше партнерство з Дніпровськими університетами та відновлюємо активності з обміну технічною експертизою.
Очікуємо, що до кінця року зможемо збільшити кількість вакансій та проєктів. Весь цей час наші офіси в Дніпрі продовжували працювати й ми розраховуємо, що так буде й надалі.