• Головна
  • Наталія ГУСАК: «Не бійтеся обстоювати свої права!»
Новини компаній
15:00, 11 серпня 2023 р.

Наталія ГУСАК: «Не бійтеся обстоювати свої права!»

Новини компаній

На питання вимушено переміщених осіб, відповідала Голова Національної служби здоров’я України Наталією Гусак

Автори: Юлія Крапивина і Сергій Чернявський

Про права ВПО у лікарнях та на обстеженнях, про компенсацію ліків та що робити тим хто виїхав з рідного міста для отримання медичної, безоплатної допомоги.

– Доброго дня. Я переселенець із Херсона, зараз проживаю в Києві. Чи можу отримати безкоштовну медичну допомогу, якщо мій сімейний лікар виїхав за межі України та не обслуговує пацієнтів? До кого конкретно я можу звернутися?

– Ви можете звернутися до будь-якого найближчого територіально розташованого до вас закладу, який законтрактований із Національною службою здоров'я України (НСЗУ). Щоб дізнатися, який заклад є поблизу, ви можете зайти на сайт nszu.gov.ua. Там є інтерактивна мапа, де позначені всі законтрактовані з НСЗУ заклади і де можна знайти лікарню за потрібною адресою.

Або ви можете зателефонувати на телефон «гарячої лінії» за номером 16-77 (усі дзвінки на цей номер зі стаціонарних та мобільних телефонів безкоштовні) й оператори знайдуть найближчий до вас заклад.

Якщо ви шукаєте медзаклад на сайті https://nszu.gov.ua/, відкрийте вкладку Е-ДАНІ, перейдіть на АНАЛІТИЧНІ ПАНЕЛІ (ДАШБОРДИ), натисніть на вкладку «Укладені договори про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій», натисніть на розділ ІІ – «Карта надавачів медичної допомоги з деталізацією за групами послуг» і в графі «Область та Населений пункт» введіть назву вашого міста, вид послуг, напрям, група послуг, форма власності, надавач послуг.

Телефон «гарячої лінії» НСЗУ працює з понеділка по четвер із 9:00 до 18:00, у п’ятницю – з 9:00 до 16:45.

– Добрий день! У мене немає сімейного лікаря, виїхав, як тільки почалася війна. Я перебуваю в Києві. До кого конкретно я можу звернутися і мене там приймуть?

– Ви можете переукласти декларацію з будь-яким обраним вами лікарем у Києві, щоб звернутися по медичну допомогу. За відсутності сімейного лікаря також можете отримати спеціалізовану медичну допомогу, особливо в ургентному стані.

– Після цього я можу звернутися до будь-якої державної лікарні?

– Із НСЗУ законтрактовані також і приватні заклади. Якщо, наприклад, вам потрібен сімейний лікар чи терапевт і поряд з вами є приватний заклад, що законтрактований із Національною службою здоров'я України, то ви можете також отримати медичну допомогу і там.

Якщо вам десь відмовлять, телефонуйте на «гарячу лінію» НСЗУ за номером 16-77 і залишайте ваше звернення чи скаргу на заклад, який вам відмовив. Ми обов’язково її розглянемо.

Наталія ГУСАК: «Не бійтеся обстоювати свої права!», фото-1

– Добрий день. Я перебуваю на стаціонарному лікуванні в ендокринологічному відділенні міської лікарні № 1 у місті Миколаїв. Купую ліки за власні кошти і хочу дізнатися, чи можу отримати відшкодування за них за програмою «Доступні ліки»?

– Відшкодування за ліки держава здійснює за програмою реімбурсації «Доступні ліки». Якщо у вас є хронічне захворювання – наприклад, серцево-судинне, цукровий діабет другого типу, інсулінозалежний цукровий діабет, хвороба Паркінсона, психологічні розлади та низка інших – то вам необхідно уточнити у сімейного лікаря, чи бачить він ознаки того, що ви можете бути учасником програми «Доступні ліки».

За підтвердження умов участі пацієнта в згаданій програмі, надалі лікар виписує вам електронний рецепт на препарати, які входять у її перелік. Якщо, наприклад, ви хворієте на діабет І чи ІІ типу, у вас повинен бути складений ендокринологом індивідуальний план лікування, де він призначає тип і дозування препаратів або інсуліну та вносить ці дані в електронну систему охорони здоров’я (ЕСОЗ). Те ж саме стосується хронічних захворювань щитоподібної залози. Електронний рецепт ви можете отримати в ендокринолога (якщо первинний - то тільки у нього) або у свого сімейного лікаря.

Важливо, що сімейний лікар може виписати електронний рецепт лише за встановленим ендокринологом планом лікування і не може змінити призначення ендокринолога. Ліки за електронним рецептом ви можете отримати безоплатно або з невеликою доплатою в аптеках, законтрактованих із НСЗУ. Перелік цих аптек є на сайті НСЗУ на мапі*.

Якщо вам доводиться купувати за власний кошт препарати, що входять до Національного переліку лікарських засобів, тоді треба залишити скаргу на телефон НСЗУ за номером 16-77 із зазначенням прізвища, ім'я, по батькові, щоб ми зафіксували і звернулися до головного лікаря цього закладу стосовно неправомірності дій лікарні. Але також важливим є те, що до переліку препаратів, якими забезпечують, до прикладу, пацієнтів із цукровим діабетом, за програмою «Доступні ліки» не входять глюкометри, тест-смужки для вимірювання цукру, інсулінові шприци, голки та медичні препарати, які не включені до Переліку. Тому в цьому питанні необхідно розібратися детально, аби зрозуміти, що саме було придбано за ваш кошт.

– А ще, вибачте, у мене просто немає договору з лікарем у Миколаєві. У мене так у Херсоні все й залишилося. Мені сказали, що безоплатні ліки закінчилися ще пів року тому. Тому я їх купувала. Чеки в мене збереглися, я ще лікуюсь.

– Не турбуйтеся щодо договору, адже стаціонарне лікування не залежить від того, чи маєте ви договір із лікарем у Миколаєві, чи не маєте.

Лікування безкоштовне в рамках договору закладу з Національною службою здоров'я України. Ми зʼясуємо у керівництва закладу, чому склалася така ситуація. Проте, інформую вас, що у нас були аналогічні скарги і ми маємо прецеденти, коли пацієнт, витрачаючи власні кошти на придбання препаратів для стаціонарного лікування, які державою включені до переліку програми «Доступні ліки», після втручання НСЗУ отримав відшкодування від надавачів. Дуже добре, що у вас збереглися всі чеки, це в подальшому допоможе вам отримати повернення коштів. Тож вам необхідно залишити скаргу за номером телефону 16-77, щоб НСЗУ могла звернутися до керівництва даної лікарні з питаннями неправомірності дій та відшкодування коштів пацієнту.

- До слова, за оновленим зверненням від даної пацієнтки надійшла інформація, що питання з адміністрацією лікувального закладу врегульовано. За оперативну реакцію керівництва лікарні заявниця висловила подяку та наголосила, що претензій до працівників і головного лікаря не має. Окрім лікувальних послуг, пацієнтці були надані й витратні матеріали (голки, шприци, системи) та медикаменти (еутирокс), а також глюкометр і тест-смужки.

*Як знайти в інтернеті найближчу до вас аптеку, що має договір із НСЗУ: потрібно зайти на сайт https://nszu.gov.ua/, відкрити вкладку Е-ДАНІ, перейти на АНАЛІТИЧНІ ПАНЕЛІ (ДАШБОРДИ), натиснути на вкладку «Аналіз покриття аптеками-учасницями програми реімбурсації лікарських засобів («Доступні ліки») мережі первинної медичної допомоги, натиснути на І розділ «Карта мережі ПМД та законтрактованих аптек». Класифікація місць надання ПМД за відстанню до найближчої аптеки. Використовуючи фільтри, розміщені праворуч, можна відсортувати потрібну вам інформацію:

  • за областю;
  • за районом;
  • типом населеного пункту;
  • типом відділення (аптека чи місце надання ПМД).
Наталія ГУСАК: «Не бійтеся обстоювати свої права!», фото-2

– Я В’ячеслав, переселенець із Миколаєва, оселився в Одесі, мені 51 рік. Торік у мене був мікроінсульт. Від цих вибухів одне вухо перестало чути, тиск 220 на 110. Є направлення невропатолога на стаціонарне лікування. Підкажіть, будь ласка, чи є для ВПО якісь пільги, щоб лягти в лікарню, бо грошей на ліки не вистачає?

– Усе лікування за Програмою медичних гарантій у закладах, що законтрактовані з НСЗУ, є безоплатними для пацієнта. Тож необхідно лише отримати направлення від вашого сімейного або лікуючого лікаря. Вам потрібно вибрати заклад, в якому ви хочете отримати цю послугу, і лікуватися. До речі, хочу зауважити, що крім лікування, держава потурбувалась і про реабілітацію після інсульту - її ви теж можете отримати безоплатно!

Якщо від вас вимагатимуть кошти при госпіталізації, лікуванні або діагностиці в закладі стаціонарного лікування, то необхідно сповістити керівника медзакладу, що ви хочете залишити скаргу. Бо у закладі, законтрактованому із НСЗУ, ви маєте право отримувати медичні послуги безоплатно.

Якщо керівник медичного закладу не відреагує, телефонуйте на «гарячу лінію» НСЗУ за номером 16-77. Ми обов'язково опрацюємо вашу скаргу та проведемо бесіду із закладом.

- А десь можна отримати ліки для нормалізації тиску?

– Ваш сімейний лікар має можливість виписати рецепт на безкоштовні препарати від серцево-судинних захворювань у рамках програми «Доступні ліки». Для цього вам необхідно лише зателефонувати до свого сімейного лікаря, і він може навіть дистанційно виписати вам електронний рецепт. Далі вам потрібно звернутися до аптеки, що законтрактована з НСЗУ (на дверях таких аптек є наліпка "Тут є доступні ліки"), і отримати виписані вам препарати безкоштовно або з невеликою доплатою. З переліком аптек, законтрактованих із НСЗУ за програмою «Доступні ліки» можна ознайомитися за посиланням: https://edata.e-health.gov.ua/e-data/dashboard/pharmacy-map

Наталія ГУСАК: «Не бійтеся обстоювати свої права!», фото-3

– Пані Наталя, мене звати Сергій Васильович, я з міста Берислав Херсонської області, перемістився до Полтави 25 грудня. Я хворів на інтерстиціальну пневмонію. Уже пів року ніяк не можу вилікуватися. Зараз проходжу консультації в кардіолога. Мені треба зробити коронарографію та ще багато обстежень, десь на 10 тисяч гривень. А мої фінансові можливості вкрай обмежені. Чи можливо це зробити безкоштовно, наприклад, в Інституті Амосова чи Інституті фтизіатрії та пульмонології?

– Послуги коронарографії та анестезіологічний супровід входять до пакету медичних послуг «Хірургічні операції дорослим та дітям у стаціонарних умовах». Тож якщо заклад охорони здоров’я уклав договір із НСЗУ за цим напрямом (за умови, що заклад спеціалізується на відповідних втручаннях), то пацієнт має право отримати необхідні медичні послуги за Програмою медичних гарантій, тобто - безоплатно.

Підставами для отримання послуг із діагностики та лікування в рамках пакету медичних послуг «Хірургічні операції дорослим та дітям у стаціонарних умовах», є:

  • направлення лікаря з надання ПМД, якого обрано за декларацією про вибір лікаря;
  • направлення лікуючого лікаря;
  • доставлення бригадою екстреної (швидкої) медичної допомоги;
  • переведення з іншого закладу/клінічного підрозділу закладу;
  • самозвернення у невідкладному стані.

Ви також можете зробити це обстеження не лише в Києві, а й у Полтавській області. У нас там багато достойних закладів, які мають контракт із НСЗУ та надають цю послугу безоплатно.

На жаль, Національний інститут серцево-судинної хірургії ім. М.М. Амосова та Національний інститут фтизіатрії та пульмонології ім. Ф.Г. Яновського не законтрактовані з НСЗУ. У них також державне фінансування, але про умови надання послуг необхідно дізнатися самостійно за номером +380 44 350 08 35, консультації можна отримати з 9:00 до 15:00.

Ознайомитись із закладами, які надають послуги за напрямом «Хірургічні операції дорослим та дітям у стаціонарних умовах», можна на офіційному сайті НСЗУ за посиланням https://edata.e-health.gov.ua/e-data/dashboard/pmg-contracts, а саме:

1) карта місць надання послуг за договорами з деталізацією за групами послуг;

2) у розділі «Скинути фільтри»:

  • обрати вашу область;
  • обрати населений пункт, якщо у вашому населеному пункті є медичний заклад який надає таку допомогу;
  • вибрати вид допомоги «Спеціалізована»;
  • обрати напрям «Стаціонарні послуги загального профілю»;
  • обрати групу послуг «Хірургічні операції дорослим та дітям у стаціонарних умовах» ;
  • подивитися детальну інформацію про заклади, які можуть надати допомогу за необхідним напрямом медичної допомоги.

Наприклад, така лікарня в Києві, як Феофанія, також надає цю послугу безоплатно для пацієнтів.

– А скажіть, чи є можливість компенсації ліків по хворобі інтерстиціальна пневмонія? Тому що вона потребує вживання ліків пожиттєво, як мені сказали медики, а ці ліки дуже дорогі.

– Вам треба звернутися, знову ж таки, в один із закладів, законтрактованих із Національною службою здоров'я України, тому що це може перерости в напрямок ХОЗЛів, обструктивної хвороби легень. Відповідно, вам необхідно буде після виписки з лікарні звернутися до свого сімейного лікаря, щоб він подивився, що є в програмі «Доступні ліки» з препаратів, які можуть підійти вам для подальшого постійного підтримання якості життя.

Сюди входять не тільки ліки від ХОЗЛ, а й низка інших препаратів, загалом їх там 456. Тому зверніться до сімейного лікаря з випискою. Думаю, він обов'язково вам допоможе.

– Мій діагноз – лівобічний деформуючий остеохондроз 3-го ступеня. Травматолог виписав мені чотири ампули внутрішньосуглобових уколів препарату «Флекслінк», але його ціна занадто висока. Чи можу я отримати ці ліки безкоштовно?

– Ні, на жаль, «Флекслінку» немає у програмі «Доступні ліки». Препарати, які виписують у рамках амбулаторних консультацій, наразі не входять у програму «Доступні ліки» і не відшкодовуються державою. Ви можете отримати їх безоплатно, лише якщо перебуваєте на стаціонарному лікуванні й вони є в Національному переліку лікарських засобів.

Із переліком таких ліків можна ознайомитися за посиланням на сайті Міністерства охорони здоров’я (МОЗ).

Звертаємо увагу, що клінічною настановою «Остеоартроз» 2017 року, гіалуронова кислота, хондроїтин сульфат, глюкозаміну сульфат, встановлено, що їхній механізм дії та ефекти in vitro та in vivo цих сполук залишаються досить спірним, хоча їх безпека рідко заперечується. Група з розробки настанови не рекомендує використання внутрішньосуглобових гіалуронатів.

– Я інвалід третьої групи, у мене понад 10 років стоїть кардіостимулятор. До кого я можу звернутися, щоб отримати безкоштовну заміну апарату?

– «Вхідними воротами» у нашу медичну систему, незалежно від хвороби, завжди є сімейний лікар. Він дає направлення до кардіолога, який має переглянути всі ваші документи, діагноз, подивитися всі попередні виписки і дати електронне направлення на операцію щодо заміни кардіостимулятора. Адже вони так само закуповуються в рамках централізованих закупівель МОЗ. І якщо це буде здійснено в закладі, законтрактованому з НСЗУ, тоді ви можете отримати цю послугу безоплатно.

– Бажаю дізнатися, коли по Програмі будуть видавати системи реєстрації контролю глюкози Free Style Libre будь-якого покоління?

– Із кінця серпня – на початку вересня плануємо видавати все за Програмою, але вже зараз ви можете звернутися до ендокринолога і безкоштовно отримати смужки по централізованій закупівлі.

Наталія ГУСАК: «Не бійтеся обстоювати свої права!», фото-4

– Допоможіть вирішити важливе питання: від невролога я отримав направлення на МРТ від червня 2023 року, але в полтавській клініці «Медіон» (вона законтрактована з НСЗУ) мене записали лише в лист очікування і говорять, що нададуть послугу не раніше грудня. Що я маю зробити, аби вплинути на лікарню? Я 30 років маю проблеми з хребтом.

– Справді, ми фіксуємо, на жаль, непоодинокі скарги про те, що діагностичні центри часто скеровують пацієнтів у тривалі черги й тоді люди вимушено звертаються по платні послуги. Подібні ситуації ми спостерігаємо в багатьох українських містах, ця проблема вже набула системного характеру. Моя думка категорична - такі історії недопустимі й надалі так продовжуватися не може. Наразі ми вивчаємо, за яким принципом КДЦ формують такі багатомісячні черги й паралельно працюємо над розробкою алгоритму, який зможе докорінно виправити ситуацію та в подальшому не допустити аналогічних проблем.

Що стосується вашої особистої ситуації, якщо на даний час вона є критичною: до прикладу, ви не можете звестися з ліжка й пересуватися, то вам необхідно викликати швидку медичну допомогу. У такому випадку вона доправить вас до приймального відділення для отримання медичної допомоги. Усі приймальні відділення мають комп’ютерний томограф і можуть зробити КТ-дослідження.

Стосовно МРТ-дослідження і листа очікування, вам необхідно письмово звернутися до керівника клініки «Медіон», щоб він надав чітку інформацію, на яку дату вас записали на дослідження. Клініка не має права відмовити вам у даній діагностиці, якщо ви маєте направлення, оскільки цей заклад законтрактований із НСЗУ. У листі обов’язково попередьте керівника, якщо вам не нададуть інформації стосовно конкретної години і дня дослідження, ви будете скаржитись до Національної служби здоров’я. Лист необхідно зареєструвати в канцелярії цього медзакладу з датою та номером на копії вашого листа.

Якщо керівник відмовить вам у відповіді або в реєстрації листа, залишайте офіційну скаргу на номер «гарячої лінії» 16-77 стосовно відмови в отриманні послуги. І, відповідно, за скаргою ми будемо відстоювати ваші права як пацієнта.

Окрім цього, ви можете звернутись до сімейного лікаря або невропатолога, який підкаже номери телефонів клінік поза Полтавою, де є МРТ та діють договори з НСЗУ. В такому випадку вам треба буде самостійно зателефонувати до цих клінік і запитати про чергу на МРТ.

– Шановна НСЗУ, де є заклади для безкоштовної реабілітації? Чи все за власні кошти?

– На сайті НСЗУ є мапа із закладами, що надають медичні послуги за кошти програм медичних гарантій, зокрема, реабілітаційну допомогу. Якщо там беруть кошти за реабілітацію, тоді необхідно залишити скаргу, щоб ми її опрацювали й відновили права пацієнтів.

Підставами для отримання послуг із діагностики та лікування в рамках пакету медичних послуг «Реабілітаційна допомога дорослим і дітям у стаціонарних умовах», є:

  • направлення лікуючого лікаря, у тому числі лікаря фізичної та реабілітаційної медицини;
  • переведення з іншого закладу/клінічного підрозділу ЗОЗ.

Підставами для отримання послуг із діагностики та лікування в рамках пакету медичних послуг «Реабілітаційна допомога дорослим і дітям у амбулаторних умовах», є:

  • направлення лікаря з надання ПМД, якого обрано за декларацією про вибір лікаря;
  • направлення лікуючого лікаря, у тому числі лікаря фізичної та реабілітаційної медицини.

Більш детально зі специфікаціями та умовами закупівлі за вказаними напрямами можна ознайомитися на офіційному вебсайті НСЗУ за посиланням https://contracting.nszu.gov.ua/kontraktuvannya/kontraktuvannya-2023/vimogi-pmg-2023.

Додатково інформуємо, що ознайомитись із закладами, які надають послуги за напрямом «Реабілітаційна допомога дорослим і дітям у стаціонарних умовах», та/або «Реабілітаційна допомога дорослим і дітям у амбулаторних умовах», можна на офіційному сайті НСЗУ за посиланням https://edata.e-health.gov.ua/e-data/dashboard/pmg-contracts, а саме:

1) Карта місць надання послуг за договорами з деталізацією за групами послуг;

2) у розділі «Скинути фільтри»:

  • обрати вашу область;
  • обрати населений пункт, якщо в вашому населеному пункті є медичний заклад який надає таку допомогу;
  • вибрати вид допомоги «Спеціалізована»;
  • обрати напрям «Медична реабілітація»;
  • обрати групу послуг «Реабілітаційна допомога дорослим і дітям у стаціонарних умовах», або «Реабілітаційна допомога дорослим і дітям у амбулаторних умовах»;
  • подивитися детальну інформацію про заклади, які можуть надати допомогу за необхідним напрямом медичної допомоги.

– Чому в комунальних медичних закладах на обладнанні, яке купила держава або спонсори, обстеження за направленням лікарів роблять у грудні, а платно можу зробити МРТ хоч завтра?

– Це може бути маніпуляція. Треба, щоб ви залишили скаргу за номером 16-77, де вказали назву закладу. Так ми зможемо відстояти ваші права. Зазвичай діагностичні дослідження медзаклади робили й раніше безкоштовно. Ми їх завжди офіційно попереджаємо стосовно такої маніпуляції.

Щоб знайти найближчий до вас заклад, потрібно зайти на сайт https://nszu.gov.ua/, відкрити вкладку Е-ДАНІ, перейти на АНАЛІТИЧНІ ПАНЕЛІ (ДАШБОРДИ), натиснути на вкладку «Укладені договори про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій», натиснути на ІІ розділ «Карта надавачів медичної допомоги з деталізацією за групами послуг» і в графі «Область та Населений пункт» ввести назву вашого міста, вид послуг, напрям, у графі «група послуг» обрати 53-й або 54-й пункт – Реабілітаційна допомога, форма власності, надавач послуг.

– Як подолати психологічний бар'єр перед тим, як писати скаргу на лікаря або медзаклад за неякісні послуги? Боюся, що мене взагалі не будуть обслуговувати, якщо в лікарні дізнаються моє прізвище.

– Я це називаю медичним булінгом і завжди публічно говорю про те, що люди бояться, що їх не будуть обслуговувати, якщо вони поскаржаться в НСЗУ чи в МОЗ, чи в інші інстанції.

Водночас, у нас є велика кількість доказів, що після звернення людей на «гарячу лінію» за номером 16-77 ми відновлюємо право на безоплатний медичний документ та послуги. Я думаю, що зараз не час боятися. Сьогодні особливо необхідно відстоювати своє законне право на безкоштовну медичну допомогу. Тому раджу звертатися до НСЗУ.

Перед тим як телефонувати на «гарячу лінію» раджу не соромитися і ще раз звернутися до головного лікаря медзакладу й нагадати, що ви знаєте про номер 16-77 та про те, що НСЗУ має договір із лікарнею, і за неналежним чином надані послуги ви будете скаржитися. Більшість питань громадян вирішуються на місці конфлікту й необхідність писати скаргу відпадає.

– Якщо лікарня, в якій я обслуговуюся, не має контракту з НСЗУ, то я не зможу звернутися зі скаргою на 16-77?

– Безумовно, ми відповідаємо в рамках договірних зобов'язань за ті заклади, з якими укладаємо договори. Але я б не була категоричною стосовно того, що у всіх цих закладах, що не законтрактовані з НСЗУ, неякісна медична допомога або, до прикладу, не повністю безоплатна. В такому разі треба звертатися до засновника цього закладу. Наприклад, якщо це Міністерство охорони здоров'я – за телефоном 0 800 505 201 із 8:00 до 20:00. Якщо це Національна академія медичних наук – у них також є контакти, щоб залишити скаргу. Насправді, фінансування цих закладів не менше, а то й значно більше, ніж тарифи Національної служби здоров'я України.

– Я розумію, що є телефонні гарячі лінії в НСЗУ, Міністерства охорони здоров'я?

– Ні, їх значно більше. Приміром, є НАМНівське, Міністерство охорони здоров'я. Це може бути звичайний комунальний заклад, який може не захотіти укладати договори з Національною службою здоров'я України. Ми не є єдиним закупівельником. Можуть закуповувати медичні послуги так само і громади, і заклад може не мати договору з Національною службою здоров'я України. Тому пацієнту раджу дивитися, у чиєму підпорядкуванні перебуває медзаклад, якщо немає договору з НСЗУ. Спочатку необхідно дізнатись, хто є засновником закладу і туди звертатися, перш ніж іти до його керівника, щоб залишити скаргу.

«Гаряча лінія» МОЗу у випадку, якщо медичний заклад не законтрактований з НСЗУ, – 0 800 505 201

– Що робити, коли в медичному закладі відповідають, що буцімто наразі немає місць для планового обстеження?

– У такому випадку вони мають дати чітку відповідь, коли таке місце буде. А по-друге, ви можете знайти ту ж саму послугу в іншій лікарні. У цьому допоможуть дані на сторінці НСЗУ. Адже ви маєте право звернутися за цією послугою в будь-який інший заклад. У нас немає прив'язки в направленнях. А направлення - це здебільшого про планові речі. Немає прив'язки про заклад, про лікаря і про будь-що, що би зв’язувало людей з конкретним закладом.

– Дякую. Ще таке запитання: коли йдемо до вузького спеціаліста за направленням сімейного лікаря, то в реєстратурі кажуть, що запис проходить у загальній черзі, а не по телефону. Чи мають право так відповідати в реєстратурі і що робити, коли так відповідають?

– Зараз важко сказати, чи мають таке право в реєстратурі. До сімейного лікаря має бути чітко визначений графік і вказано в договорі, що попередній запис може здійснюватися різними шляхами, не тільки через реєстратуру, а й через електронні інструменти.

Що стосується реєстратури, чому там можуть сказати, що прийом відбувається в рамках живої черги – це питання конкуренції пацієнтоорієнтованості. Заклади зараз здебільшого зацікавлені в пацієнтах, бо від цього залежить оплата. Якщо заклад не зацікавлений, то пацієнт може піти в інший медзаклад. Особливо це стосується великих міст. Бо, наприклад, кардіолог чи інший вузький спеціаліст у великих містах є в багатьох клініках. Я розумію, що в районному центрі можуть бути трішки інші підходи до цього питання. Законодавчих обмежень немає. Але тут спрацьовують правила пацієнтоорієнтованості, людиноцентричності та конкурентоспроможності закладу.

– Підкажіть, будь ласка, коли затверджується перелік програми «Доступні ліки», які фактори визначають включення до цієї програми того чи іншого лікарського засобу?

– Програму «Доступні ліки» здебільшого розширювали виключно на хронічні захворювання за напрямками. Плюс – препарати, які є в національному переліку. Є також поняття референтних цін і звіряння з національним переліком країн, що входять у референтування утворення ціни. Тому ось таким чином здійснюється відбір. Міністерство охорони здоров'я включає в перелік лікарські засоби на основі вивчення закордонного досвіду.

– Щодо вивчення закордонного досвіду, я бачив психотропні препарати, яких немає в програмі «Доступні ліки». Наприклад, «Ксанакс». Він знімає панічні атаки, використовується при депресіях. Але його немає в переліку препаратів, там інші антидепресанти. Це питання вже до МОЗ?

– Мені важко вам зараз відповісти про «Ксанакс», тому що не бачу, чи є він у Національному переліку, чи він зареєстрований.

– Він не зареєстрований.

– Ми не включаємо в програму реімбурсації незареєстровані лікарські засоби. В ній є лише зареєстровані на території України медичні препарати. Що означає реєстрація? Це означає, що доведена ефективність препарату, доказовість і все інше.

Виробник лікарського засобу подає до центру оцінювання експертиз Міністерства охорони здоров'я лікарський засіб, вноситься спочатку те, що він реєструється, потім фармдиректорат МОЗу розглядає включення чи не включення його в національний перелік. Національний перелік лікарських засобів ідентичний у всіх країнах світу. У нас ще є до чого рости, але це виключно засоби, які зареєстровані в країні.

– Чи змінився час реагування на виклик швидкої допомоги під час воєнного стану?

Ні, стандарти не змінилися.

– Дякую!

Наталія ГУСАК: «Не бійтеся обстоювати свої права!», фото-5

– Доброго дня! В мене таке запитання: після обстрілу Краматорського вокзалу 8 квітня 2022 року я отримала важке поранення, перенесла декілька операцій. Мене виписали з лікарні, але на лівій руці я не відчуваю пальців. Потрібна нейрохірургічна операція. Де її мені можуть зробити, до кого звертатися? Я ВПО, перебуваю в Кіровоградській області.

– Якщо заклад охорони здоров’я уклав договір за напрямом «Хірургічні операції дорослим та дітям у стаціонарних умовах» із НСЗУ за умови, що заклад спеціалізується на оперативних втручаннях за нейрохірургічним напрямом, то пацієнт має право отримати необхідні медичні послуги за Програмою медичних гарантій за кошти державного бюджету. Підставами надання послуги за вказаним пакетом, зокрема є:

  • направлення лікаря з надання ПМД, якого обрано за декларацією про вибір лікаря;
  • направлення лікуючого лікаря;
  • переведення з іншого закладу/клінічного підрозділу закладу.

– Вітаю. Скажіть, будь ласка, які потрібно надати документи, щоб отримати відшкодування? Мені робили операцію на нозі з видалення судин (вариоз) у місті Рівне 27 грудня 2022 року. Спочатку лікар говорив, що операція безкоштовна, а вже перед самою операцією сказали піти в аптеку на першому поверсі й купити деякі одноразові пелюшки та все таке, що потрібно для операції. Сказали, що в аптеці знають, який то пакет. Коли в аптеці назвали ціну, в мене земля пішла з під ніг. 8500 гривень! Довелося позичити в родичів гроші, бо мені не вистачало, а операцію робити треба було.

– Послуги хірургічного лікування (зокрема, хірургічне лікування варикозно розширених вен), анестезіологічний супровід та подальша реабілітація в гострому періоді входять до пакету медичних послуг «Хірургічні операції дорослим та дітям у стаціонарних умовах».

Якщо заклад охорони здоров’я уклав договір із НСЗУ за напрямом медичних послуг «Хірургічні операції дорослим та дітям у стаціонарних умовах» (за умови, що заклад спеціалізується на «судинних» оперативних утручаннях), то пацієнт має право отримати необхідні медичні послуги (зокрема, хірургічне лікування варикозно розширених вен), анестезіологічний супровід, хірургічний пакет та наступну реабілітацію за Програмою медичних гарантій коштом державного бюджету.

НСЗУ оплачує надані медичні послуги згідно з тарифами та коригувальними коефіцієнтами, визначеними в Порядку. Вимагати й отримувати оплату від пацієнтів або їхніх представників за такі медичні послуги забороняється.

У випадку вимагання закладом охорони здоров’я, який уклав договір із НСЗУ, додаткової оплати (або якщо оплата вже відбулась), за послуги, включені до Програми медичних гарантій, або якщо вам безпідставно відмовляють у наданні медичної послуги, ви маєте право звернутися до НСЗУ письмово або за коротким номером інформаційно-довідкової служби 16-77 або до правоохоронних органів.

Скаргу потрібно складати із зазначенням найменування закладу охорони здоров’я, ПІБ лікаря/лікарів, які порушують ваше право, додавши копії підтверджувальних документів (за наявності).

– Доброго дня. В Одесі в поліклініці №6 відмовляються вакцинувати від поліомієліту дитину-ВПО, примушуючи укласти з їхнім сімейним лікарем декларацію. Буцімто без цього вони не можуть списати вакцину. Хотілося б, щоб для ВПО розробили спрощену процедуру вакцинування без переукладання декларації. Сподіваюсь на вирішення питання.

– Відповідно до підпункту 3 пункту 1 Наказу МОЗ України від 17.03.2022 № 496 "Деякі питання надання первинної медичної допомоги в умовах воєнного стану", надавач ПМД зобов'язаний забезпечити проведення вакцинації згідно з вимогами календаря профілактичних щеплень.

– Чи правда, що сімейний лікар не має права відкривати листок непрацездатності за неврологічною патологією (зокрема, щодо чергового загострення остеохондрозу), якщо такий хворий раніше оглядався невропатологом?

– Сімейний лікар має право відкрити листок непрацездатності для пацієнтів із різними станами, включаючи неврологічні розлади, такі як остеохондроз. Однак, у конкретних випадках, коли пацієнт із неврологічними скаргами обслуговується вузьким спеціалістом, таким як невропатолог, може бути доцільніше, щоб саме цей спеціаліст відкрив листок непрацездатності. Саме він знає специфіку стану пацієнта і може надати точнішу оцінку непрацездатності та тривалості відпустки. Однак, це залежить від практики взаємодії між лікарями різних спеціальностей.

– Де є заклади для безкоштовної реабілітації?

– Безоплатну реабілітацію проводять медичні заклади, які мають договір із НСЗУ за пакетом «Реабілітаційна допомога в амбулаторних умовах» або «Реабілітаційна допомога в стаціонарних умовах». Нині 421 заклад має договір на реабілітаційні пакети. Дізнатися контакти й адресу закладу поблизу можна на сайті https://nszu.gov.ua/. Там є інтерактивна мапа, де позначені всі законтрактовані з НСЗУ заклади і де можна знайти лікарню за потрібною адресою. Або ви можете подзвонити на телефон «гарячої лінії» за номером 16-77 (усі дзвінки на цей номер зі стаціонарних та мобільних телефонів безкоштовні) й оператори знайдуть найближчий до вас заклад.

Щоб знайти найближчий до вас заклад, потрібно зайти на сайт https://nszu.gov.ua/, відкрити вкладку Е-ДАНІ, перейти на АНАЛІТИЧНІ ПАНЕЛІ (ДАШБОРДИ), натиснути на вкладку «Укладені договори про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій»: https://edata.e-health.gov.ua/e-data/dashboard/pmg-contracts, натиснути на ІІ розділ «Карта надавачів медичної допомоги з деталізацією за групами послуг» і в графі «Область та Населений пункт» ввести назву вашого міста, вид послуг, напрям, група послуг – реабілітаційна допомога в стаціонарних або амбулаторних умовах, форма власності, надавач послуг.

Телефон «гарячої лінії» НСЗУ працює з понеділка по четвер із 9:00 до 18:00, у п’ятницю – з 9:00 до 16:45.

Щодо реабілітації в Одесі, то реабілітацію хронічного обструктивного захворювання легень можна отримати у «ДП Клінічний санаторій ім. Горького ПАТ лікувально-оздоровчих закладів профспілок України «Укрпрофоздоровниця».

– Які операції проводять за кошти НСЗУ?

– Національна служба здоров'я України фінансує значну частину медичних послуг в Україні, включаючи хірургічні операції. Вони надаються в рамках Програми медичних гарантій, яка є частиною реформи охорони здоров'я в Україні.

Заклади, що уклали договір із НСЗУ, надають різноманітні види операцій, зокрема:

  • кардіохірургічні операції, включаючи коронарне шунтування, аортокоронарне шунтування, втручання на серцевих клапанах;
  • нейрохірургічні операції, включаючи видалення пухлин мозку;
  • онкологічні операції для видалення пухлин різних органів;
  • ортопедичні операції, включаючи ендопротезування суглобів;
  • пластичні операції для відновлення функцій і форми тіла після травм або хвороб;
  • гастроентерологічні операції, такі як видалення жовчного міхура або видалення апендикса;
  • урологічні та гінекологічні операції.

Список послуг, які фінансуються за рахунок коштів НСЗУ, може варіюватися від року до року, залежно від прийнятого пакету медичних гарантій та бюджету.

Детальну інформацію про конкретні послуги, які покриває НСЗУ, можна знайти на офіційному сайті НСЗУ або звернувшись безпосередньо до них.

– Де дізнатися, які саме аналізи та процедури гарантовано в конкретній лікарні?

– Інформацію про спектр медичних послуг, аналізів та процедур, які надаються в конкретній лікарні, можна отримати кількома способами:

  • відвідайте сайт лікарні. Більшість лікарень мають власні сайти, де розміщують інформацію про послуги, включаючи діагностичні процедури та аналізи. Перевірте такі розділи, як "Послуги", "Діагностика", "Лабораторія" тощо.
  • зателефонуйте в лікарню. Ще одним швидким та ефективним способом отримати інформацію є телефонний дзвінок до реєстратури або відділу обслуговування пацієнтів лікарні.
  • відвідайте лікарню особисто. Якщо необхідно отримати детальнішу інформацію або обговорити конкретні обставини, вам може бути корисно відвідати лікарню особисто й зустрітися з адміністративним персоналом або медичними фахівцями.
  • зверніться до свого сімейного лікаря або лікаря, який вас спостерігає. Вони можуть надати інформацію про специфічні аналізи та процедури, доступні в конкретній лікарні.

Пам'ятайте, що не всі аналізи та процедури можуть бути доступні в кожній лікарні. У деяких випадках може бути необхідно звернутися до спеціалізованого медичного центру.

– Де можна подивитися перелік ліків, які відшкодовує держава?

– Перелік ліків можна перевірити в актуальному реєстрі лікарських засобів, які підлягають реімбурсації. Він опублікований на сайті Міністерства охорони здоров’я і доступний за посиланням: https://moz.gov.ua/article/ministry-mandates/nakaz-moz-ukraini-vid-21022023--351-pro-zatverdzhennja-reestru-likarskih-zasobiv-jaki-pidljagajut-reimbursacii-za-programoju-derzhavnih-garantij-medichnogo-obslugovuvannja-naselennja-stanom-na-14-ljutogo-2023-roku

Із таблиці ви дізнаєтеся:

  • назву діючої речовини (міжнародну непатентовану назву) та торговельну назву лікарського засобу (стовпці №2 та №3);
  • форму випуску та дозування (стовпці №4 та №5);
  • кількість одиниць лікарського засобу в одній споживчій упаковці (стовпець №6);
  • назву та країну виробника ліків (стовпець №8);
  • суму доплати за упаковку (стовпець №16) та іншу інформацію.

– Чи є різниця в наданні безкоштовних послуг для ВПО?

– Ні, ніякої різниці немає. Громадяни, що мають статус внутрішньо переміщеної особи, такі ж громадяни України, як і всі інші й можуть отримувати той же обсяг медичних послуг і на тих же правах, як і інші громадяни України, за Програмою медичних гарантій у закладах, законтрактованих із НСЗУ.

Пряма лінія відбулася у рамках проєкту «виготовлення якісного та суспільно корисного контенту про потреби ВПО в Україні», що здійснюється в Україні за підтримки медійної програми Internews Network, відбулася «гаряча лінія» Голови НСЗУ Наталії Гусак із внутрішньо переміщеними особами. Пропонуємо вам зміст розмови.

Якщо ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію
0,0
Оцініть першим
Авторизуйтесь, щоб оцінити
Авторизуйтесь, щоб оцінити
Оголошення
live comments feed...